به گزارش «کالاخبر»؛ در سال گذشته امریکا ۴۰۶.۶۵ هزار تن پسته تولید کرد و میزان تولیدش نسبت به سال قبل از آن با رشد ۲۹.۶ درصدی همراه بود، این در حالی است که ایران توانست ۳۱۵.۱۵ هزار تن پسته تولید کند که مقایسه حجم تولید آن نسبت به سال قبل از آن، بیانگر کاهشی ۲۶.۷ درصدی است.
نکته مهم دیگر این گزارش، اشاره به تفاوت هزینه تولید پسته در دو کشور بزرگ تولیدکننده، یعنی ایران و امریکاست. مطالعات نشان میدهد در سال ۲۰۱۹ میلادی هزینه تولید هر تن پسته در امریکا برابر با ۵۴۶۷ دلار بوده درحالیکه تولید هر تن پسته در ایران ۷۹۴۳ دلار هزینه داشته است.
در حوزه صادرات هم دو کشور تفاوت زیادی باهم داشتند. در سال ۲۰۱۸ میلادی ایران از صادرات پسته ۱۹۹.۳۶ میلیون دلار درامد کسب کرد درحالیکه امریکا از صادرات این محصول کشاورزی توانست ۸۴۲.۷۵ میلیون دلار درآمد داشته باشد. لازم به ذکر است سهم امریکا در بازار صادرات پسته در دنیا برابر با ۴۶.۷ درصد است، یعنی بهطور تقریبی نیمی از پسته صادراتی دنیا در کشور امریکا تولید شده است، ولی سهم ایران در بازار صادراتی برابر با ۱۱ درصد است.
براساس این گزارش، ایران ظرفیت زیادی برای توسعه حجم تولید و صادرات پسته خود دارد و میتواند با سرمایهگذاری و ارتقای تکنولوژی، هزینه تولید پسته را کاهش دهد و ضمن بازاریابی کارآمدتر و هوشمند، سهم بیشتری از بازار جهانی را به طلای سبز خود اختصاص دهد.
ارسال نظر